Pencarian

Kamis, 24 Maret 2011

लें Agama

Cinta... Biar ia kekal selamanya...
oleh : M.I.A.

Bismillahir Rahmaanir Raheem... Tiba-tiba sahaja entry blog ini berubah arah menjadi sentimental. Tergerak hati menulis entry ini bila membaca beberapa kenyatan yang semakin menjadi-jadi dari beberapa pendukung fahaman pulralism atas nama romantis tetapi hakikatnya menuju cinta dengan melankolia yang kekal dan berpanjangan. Begitu juga dengan kes-kes murtad yang kebanyakannya melibatkan kebutaan akal fikiran disebabkan kecanduan cinta. Mereka sering mempersoalkan kenapa mesti sesuatu yang indah seperti cinta antara sepasang kekasih yang berbeza agama itu dihalangi penyatuan di dalam perkahwinan mereka oleh agama anutan mereka? Itu kata mereka... secara romantik, saintifik, pemahaman matematik dan kefahaman agama, nyata itu kenyataan yang keluar dari mulut tanpa diproses akal terlebih dahulu.

Memerhatikan dengan hati, maka kelihatan sangat tidak rasional menghalang penyatuan kedua jiwa yang sedang bergelora di dalam arus cinta hanya disebabkan lain anutan agama. Tetapi apabila memerhati dengan akal, maka akan jelaslah kelihatan sebab utama mengapa Islam menghalang kedua-duanya bersatu melainkan kedua-duanya mentauhidkan Allah, Tiada Tuhan Melainkan Dia, tidak beranak dan tidak diperanakkan, iaitu Allah sebagai Dia menggambarkan siapa diriNya di dalam surah al Ikhlas 1 – 4.

Islam itu agama yang memberikan jaminan selamat di dalam kebahagiaan bagi kehidupan dunia dan akhirat dan akhirat itu pula kekal selamanya. Bahagia tidak diukur dengan wang ringgit, rupa paras, taraf pendidikan dan segala yang berlegar dalam lingkungan daerah kemahuan hati berpaksikan tuntutan material dan desakan jiwa materialis. Bahagia itu diukur dengan kelapangan hati serta jaminan arah tuju perjalanan hidup ini. Bagaimana mungkin seseorang yang sedang menumpang sebuah bas di dalam sebuah perjalanan tetapi tidak diberitahukan kepadanya destinasi tujuan, mampu mengecap bahagia menghirup udara dan menikmati pandangan di sepanjang perjalanan?

Kahwin berbeza agama merupakan antara agenda kumpulan pendukung pluralism dan liberalisme. Liberalisme pula merupakan sebahagian agenda kumpulan-kumpulan rahsia yang wujud bermula era Roscicrucians dengan evolusi yang mewujudkan beberapa perkumpulan manusia-manusia yang menjadi pemain utama agenda untuk penguasaan dunia. Revolusi Perancis merupakan kejayaan mereka yang pertama dan disusuli lagi perancangan demi perancangan untuk menguasai setiap negara di dunia. Bermula dengan penukaran nama Tuhan mereka dan disamakan dengan nama Tuhan orang lain disekeliling mereka, mereka memulakan agenda halus melonggarkan struktur paling asas bagi kekuatan komuniti sesebuah negara. Negara yang kuat bermula dengan ikatan keluarga yang kuat dan bersatu di dalam setiap perlakuan dan perbuatan mengikut rasional dan bukan emosi. Golongan plural merupakan golongan pelaksana manakala terdapat satu gerakan di belakang mereka yang memberi bantuan agar agenda mereka dapat diperluaskan bagi tujuan dan perancangan jangka panjang di sesebuah negara di mana mereka melakukan operasi. Ianya tidak akan dibincangkan di sini.

Yang ingin dilakukan di dalam artikel kali ini ialah bagi membuka minda mereka-mereka yang merasakan agama sebagai faktor penghalang bagi mana-mana pasangan berlainan agama ingin bersatu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar